tiistai 6. joulukuuta 2016

Pikkujouluristeilyllä Tukholmassa - 6 aikuista ja babyt

Syksyllä päätimme, että lähdemme ystäväpariskuntien, ja heidän 1 vuotiaiden jannujen, kanssa pikkujouluristeilylle. Meitä lähti matkaan siis 6 aikuista ja kolme 1-vuotiasta pojan koltiasta, joista jokainen on oppinut kävelemään ja järkeä ei ole päähän vielä paljon kertynyt (puhun siis lapsista, en isistä :) ). Etukäteen hymyilyttikin ajatus siitä, että mitähän tästä tulee. Laiva vaihtoehdoista päädyimme Silja Linen (Serenade) 5.12. lähdölle Helsingistä, koska itsenäisyyspäivä olisi vapaapäivä ja koska tuo ajankohta sopi kaikille parhaiten. Matkan valintaan vaikutti myös se, että kaksi perhettä oli aiemmin Siljalla käynnyt ja hyväksi sen kokenut. Meillä oli käytössä myös lahjakortti.
Sääennuste oli hieman epäilyttävä, koska tuulta oli merelle luvattu hiukan enemmän ja maissakin tuuli tuntui purevan kylmältä. Tässä vaiheessa voin sanoa, että ainakaan menomatkalla Tukholmaan tuulta ei ollut liikaa ja vältyimme esim. meritaudilta. Myös Tukholmassa keli oli ihana: aurinkoinen ja -1 C astetta.

Jokainen teki oman matkavarauksen, mutta saimme linkitettyä varaukset yhteen siten, että saimme hytit vierekkäin ja ruokailun pöydätkin samasta paikkaa.  Buffet oli varattu heti lähdön alkuun, koska seuraavan kattauksen aikaan juniorit olisivat olleet sen verran viihdyttävää seuraa, että ei heitä olisi kestänyt (eivätkä he olisi kestänyt). Kello 17.00 siirryimme ravintolaan ja meille oli hienosti varattu kaksi pöytää, jossa oli yhteensä 10 istuin paikkaa. Pientä säätöä ja pojat oli saatu syöttötuoleihin sekä ruokaa eteen. Vanhemmatkin saivat evästä syödäkseen. Joulubuffetissa oli tarjolla vaihtoehtoja jokaisen makuun. Ei missään nimessä voi sanoa, että buffet olisi ollut mitenkään maailman rentouttavin kokemus, mutta ei kyllä sieltä pahimmastakaan päästä. Pojat käyttäytyivät ihastuttavan miehekkäästi ja vaikka pöydän alustat näyttivät leirintäalueelta festareiden jälkeen, ei ruokaa heitelty, suita päristely eivätkä naapuripöydän ruokailijat häiriintyneet (tai ainakaan eivät ilmaiseet paheksuntaansa ääneen - suomalaisia, joten emme koskaan voi tätä tietää ;) ) Yhteenvetona yksi poistuminen hyttiin kesken ruokailun (vaipanvaihto), yksi yläosaton ruokailija sekä ensi kosketus pehmikseen.

Ruokailun jälkeen kokoonnuimme hytissä ja vaihdoimme joululahjat, kuten pikkujouluhengessä sopii tehdäkin. Pojat leikkivät matkassa olevilla leluilla (yksi pallo, yksi nalle ja yksi auto) ja vaikka välistä pientä vääntöä olikin, sai jokainen leikkiä haluamallaan lelulla. Paras lelu löytyikin sitten matkaan otetusta yövalosta, jossa oli on/off -kytkin. Kaksi pojista pienintä mahtui nätisti yhtäaikaa hytissä olevan pöytätason alle räpläämään valoa. Yksi sytytti ja sammutti ja toinen repi sen pistorasiasta irti kokonaan. Kolmas kovasti yritti osallistua valoleikkiin myös, mutta ei mahtunut pöydän alle. Siinä vaiheessa kun kaikkien poikien posket alkoivat hehkua väsymystä oli lähteä laittamaan lapsoset yöpuulle. Meidän hytissä isä sai kunnian laittaa jannun unten maille ja minä lähdin "katsomaan satamassa otettuja valokuvia". Löytyi ne valokuvatkin, mutta enemmän aikaa meni Promenaden kauppoihin ja piti sitä yksilläkin käydä. Teimme kymmenen aikoihin vaihdon ja isä kävi vuorostaan katsomassa laivan tarjontaa.

Aamulla jannu heräsi normaalisti kasilta eli Ruotsin aikaa seiskalta. Olimme edellisenä päivänä sopinut aamupala treffit kello 8.30, mutta heti seiskan jälkeen tuli kummaltakin matkakumppariperheeltä viestiä, että pitäisikö jo lähteä. Aamupala meni ehkä aavistuksen paremmin kuin edellisillan ruokailu eikä tuhokaan ollut yhtä massiivinen. Aamupalan jälkeen kävimme leikkihuoneessa ja näimme Muumimamman. Leikkihuone tyhjeni hetkellisesti ohjatun ohjelman ajaksi ja tämä oli ihan hyvä pikkumiehille. Leikkituokion jälkeen oli aika lähteä maihin ja ottaa suunnaksi Södermalmin alue.

1. Kuulostaa niin tutulta tuo vuorojen vaihtaminen, että pääsee rauhassa katselemaan laivalle :)

Ja tosiaan buffet ei ole enää lasten kanssa ihan samanlainen pitkän kaavan kokemus :D Mutta silti perheen kanssa on kiva matkustaa laivalla. On siellä lapset otettu kivasti huomioon :)

1. Tekemistä riittää kyllä,se on totta. Se on kaikkien matkustajien kannalta hyvä, että lapsille on ohjelmaa ja tekemistä.

Sana on vapaa. Kaikki kommentit luetaan!