keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

Lapsen kanssa uimahallissa - näin onnistut! 7 + 1 keinoa


Uimahallissa käynti voi olla riemukas kokemus tai sitten jäätävä reissu. Jokainen vanhempi voi omalla käyttäytymisellään vaikuttaa siihen, kuinka onnistunut käynnistä tulee. 

Kirjasin seitsemän kohtaa, joiden avulla vanhempi voi helpottaa uimahallireissun onnistumista. Lista sisältää myös lisänumeron.

1. Aikataulut

Ennakoiva vanhempi tarkistaa uimahallin aukioloajat. Sinun aikatauluihin sopiva aika voi ollakin toiselle uimakoulu tai vesipallokisa-aika ja silloin ei altaaseen ole pääsyä. Aamuvirkut lapsiperheet saa lähes yksityisen altaan käyttöön, jos suuntaa vesipisteelle heti aamun ensimmäisillä tunneilla arkiaamusta (tilanne tarkistettu henkilökohtaisesti Mäkelänrinteen uimahallissa eläkeläisvuorossa  ti 24.4. klo 7-8. Tarkista oman uimahallisi aukioloajat. Aamu-uinti hallin kiinni ollessa voi olla rankaistava teko).

2. Vaunuindexi


Ennen sisälle menemistä tarkista kuinka monet vaunut löytyy eteisestä. Vaunujen määrä on suoraan verrannollinen lastenmäärään altaassa. Fiksu vanhempi tekee kierroksen myös parkkipaikalla tarkistaen turvaistuinten määrän sekä etenkin kesäaikaan pyörien lastenistuinten määrän.

3. Uimavaippa


Vältä vahingot ja käytä lapsellasi uimavaippaa. Irmeli-Einarin isompi hätä vedessä tyhjentää koko altaan puhdistuksen ajaksi. Älä kuitenkaan pue vaippaa vielä kotona, koska tunnetusti isot vahingot tapahtuu poistuessasi kotoa, joten vaippa on vaihdettava pukuhuoneessa kuitenkin. Muista mukaan vaihtovaippa käytettäväksi uinnin jälkeen

4. Liukuestesukat/-kengät


Liukuestesukat auttavat lasta pysymään pystyssä paremmin. Liukas ja märkä kaakeli, hakusessa oleva tasapaino ja kiire vesileikkeihin on tuonut monelle lapsukaiselle pitkän itkun. Saatavilla on uimahallikäyttöön suunniteltujav tossuja, mutta jo perussukat liukuesterannuilla auttavat. 

5. Hallissa oloaika

Mitä pienempi lapsi, sitä enemmän menee aikaa pukemiseen ja riisumiseen kuin itse altaassa oloaikaan. Vauvauinti on hyvä paikka totuttaa veteen, mutta veteen tottuminen vie oman aikansa. Harjoitelkaa pikkuhiljaa ja pidentäkää altaassa oloaikaa ajan kanssa. Kyllä se tiukka puristusasento siitä vielä vapautuu.
Vedessä läträäminen myös väsyttää, joten jos et halua raahata hallita pois väsymyksestä puoli kuollutta lasta, kannattaa vedessä oloaikaa rajata.

6. Altaaseen suihkun kautta

Peseytyminen ennen altaaseen menoa koskee kaikkia. Hiustenpesemistä uinnin jälkeen kannattaa harkita. Saippuat silmissä nakkisillaan on ikävä lähteä jälistämään karannutta lasta.

7. Eväät

Vedessä läträtessä tulee jano ja nälkä. Varaa mukaan esim. pillimehu. Hana vesi ajaa myös asian. Lisäksi pientä purtavaa, että jaksaa kotimatkan. Uimahallin kahvio on hauska lisä, etenkin jos hallissa ei käydä joka viikko. Omat eväät tulevat edullisemmaksi ja lapsi ei opi joka kerta odottamaan munkkirinkilää ja pillimehua kahviosta. 

Lisänumero: Jätä lapsi kotiin

Jättämällä lapsen hoitoon takaat onnistuneen uimahallireissun. Hermolepää höyrysaunan lauteilla, kun ei tarvitse huolehtia jälkikasvusta. Kyllä lapsi ehtii vielä uimaan - huolehdi omasta jaksamisesta niin lapsikin jaksaa paremmin.

4 kommenttia:

  1. Erittäin hyviä vinkkejä, mutta paras taisi olla viimeinen! 😄

    VastaaPoista
  2. Mä en just kauheen usein kyllä jaksa näitä uimahallireissuja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uimahallissa käynti on oma urheilusuorituksensa :D

      Poista

Sana on vapaa. Kaikki kommentit luetaan!