sunnuntai 9. syyskuuta 2018

Viikonloppumatka Narvaan - Kaksi perhettä ja aurinkoa!

Elokuun puolessa välissä saimme lopultakin toteutettua pitkään suunnitteleman yhteisperhematkan Lähinnä Kauempana blogin perheen kanssa. Autopaikat laivaan varattiin heinäkuun puolessavälissä ja koko huoneiston majoitus Narva Joensuusta Airbrb:n kautta.

Matkaan lähdettiin perjantaina ja perille Narva Joensuuhun päästiin pimeyden jo laskeuduttua tämän lomailupaikan ylle. Matka meni joutuisaan eikä laivaan pääsyn tai poistumisen kanssa ollut ongelmia (heti kun löysi oikean autokannen portaat).

Majoituspaikassa oli sopivasti tilaa neljälle aikuiselle ja kolmelle lapselle. Iltapalan jälkeen oli lasten aika rauhoittua levolle ja ei aikuisetkaan kovin pitkään jaksaneet valvoa.

Lauantaille säätiedotus oli luvanut hyvää keliä ja onneksi ennuste piti. Narva Joensuu sijaitsee Viron ja Venäjän rajalla, mutta se on kuuluisa hiekkarannastaan. Mekin suuntasimme hiekkarannalle ja miten hienoa hiekka olikaan! Mereen en itse mennyt, mutta ranta oli kuulema mukava, jos vaan veden lämpötilan kesti.

Aikamme rannalla  riehuttuamme lähdimme takaisin majoituspaikkaan, koska päivän ohjelmaan kuului vielä pistäytyminen Narvassa. Narva Joensuusta Narvaan matkaa on noin 15 minuutin ajomatka. Suurempia suunnitelmia Narvan suhteen meillä ei ollut, mutta Narvan linnan Pikän Hermannin torni piti käydä valloittamassa.
Narvan linna

Näkymä Venäjän puolelle

Linnan pihassa vietettiin parhaillaan häitä ja kun tornista näimme vielä toisen hääparin piti hetken aikaa miettiä, että mikä hääpäivä nyt onkaan. Ratkaisu tuli pikaiseen, kun tajusimme päivämäärän olevan 18.8.-18.
Narvan raatihuone

Kohvik Muna ulkopiha

Tornin jälkeen  kaikki oli sitä mieltä, että tilanne vaati iltaruokaa. Aikamme kuljettuamme (ja kaikkien ollessa nälissään ja kypsiä siihen, että ruokapaikkaa ei löytynyt) menimme Kohvik Muna'an. Paikka sijaitsi aivan Narvan raatihuoneen vieressä. Kohvik Muna'n rakennus oli hieno ja ravintolassa löytyi lapsille leikkipiste. Ruoka maistui heille joille maistui. Itselleni iski migreeni ja ravintolassa särky oli pahimmillaan. Migreenihelpotti lopulta perinteisellä "kaikki ulos" -tavalla. Ei kovin miellyttävä kokemus ikinä, mutta kehon toimintatavat on ihmeelliset.
Kohvik Munan leivokset jäi maistamatta ja se kyllä harmitti jälkeen päin, koska olivat erittäin houkuttelevia päänsärystä huolimatta.

Narva Joensuuhun päästyä vetäydyin itse levolle, koska olo oli vielä aika hötöinen. Isät jaksoi lähteä vielä viemään lapsukaiset leikkipaikalle. Ratkaisu oli hyvä, koska sunnuntaiaamuun heräsimme odotellen vesisadetta.

Matkalla Tallinnaan pysähdyimme vielä Sillamäessä. Kaupunki on perustettu neuvostovallan kultakautena ja etenkin Mere puiesteen rakennukset kielivät mennyttä loistoa. Nyt jäljellä on rappioromantiikan kultamaa. Harmaa ja vesisateinen päivä vain vahvisti tätä tunnelmaa. Itse toivon, että rakennukset korjattaisiin. Rakennukset on kuitenkinrakennettu vasta aikana, jolloin esim. Helsingissä rakenettiin uutta vanhojen tilalle samalla tuhoten vanhat upeat rakennukset.

Paluumatka meni joutuisaan ja laivalta kotiin päästyämme oli sunnuntai-ilta jo pitkällä.

Viikonlopun matkasta jäi hyvä kuva Virossa reissaamisesta auton kanssa. Autopaikka laivalla oli suhteellisen kalllis, mutta pienellä kikkailulla, kuten varaamalla autopaikan Viron järjestelmän kautta hintaa sai hieman alaspäin. Liikkuminen oli helppoa ja Google Mapsin kautta kohteet löytyi vaivatta. Miehen kanssa aloimme jo suunnittelemaan roadtrippiä Virossa.

1. Viro on ihana maa, vaikkakin olen käynyt siellä vain Tallinnassa, sekä Saaremaalla. Teidän matkanne vaikutti mukavalta ja rennolta, mukava nähdä vähän muutakin kuin sitä Tallinnaa :)

1. Minunkin matkailuni oli rajoittunut Tallinnaan ennen tätä. Näillä näkymin tulemme laajentamaan reissaamista kauemmaksi. Jos omalla autolla ei halua mennä voi aina vuokrata tai käyttää julkisia :)

2. Viro on ihana paikka matkustaa lasten kanssa, tosin en ole käynyt lapsen kanssa muualla kuin Tallinnassa mutta sielläkin on paljon mukavaa puuhaa. :) Kiva saada vinkkejä myös muualle Viroon :)

1. Meillä Tallinnankin matkailut on lapsen kanssa vielä alkutekijöissä, mutta oli kiva käydä kokeilemassa autoilua. Suosittelen kokeilemaan.

3. OI vau, miten upean näköinen paikka! Tuollainen hiekkaranta ja etenkin linna on varmasti vaikuttava näky! Mä en ole koskaan itse käyny Tallinnaa pidemmällä, mutta joskus on ehdottomasti mentävä muuallekin. Teidän loma vaikutti niin kivalta, että tässä itsekin rohkaistui! :)

1. En ole missään nähnyt niin hienoa hiekkaa! Narvan alue oli kyllä mukava ja vain kahdentunnin ajomatkan päässä. Tosin mietittiin, että melkein Venäjän kautta ajaen olisi voinnut päästä nopeammin perille :) Pitäisi vaan ne viisumit hommata.

4. Viro on ihana maa! Sitä pitäisi ehdottomasti arvostaa enemmän kultturellisestikin (?) sanahirviö.
    Ihana muuten tuo eka kuva <3

1. Kiitos. Kesäkausi oli rannalla jo hiljentynyt, mutta vankkurit oli paikoillaan. En tarkalleen tiedä mihin tarkoitukseen edes olivat... nättejä ne kyllä oli.

Sana on vapaa. Kaikki kommentit luetaan!