lauantai 4. toukokuuta 2019

Perhe matkalla - pääsiäinen Tallinnassa

Kahden perheen perheloma Tallinnassa oli erittäin hyvä vaihtoehto pääsiäisen viettopaikaksi ja lisäksi tuli nähtyä Tallinna aivan uudesta kulmasta.Tallinna tuntui aivan uudelta ja kokemattomalta, kun kohteeksi valitsi paikkoja, joissa ei ennen ole tullut käytyä.

Matkalle lähdimme pitkäperjantaina ja paluu oli ensimmäisenä pääsiäispäivänä. Nämä kaksi matkustuspäivää majoituimme Airbnb:n kautta vuokratussa kahden makuuhuoneen asunnossa.

Jo matkaa varatessa oli tullut huomattua, että pääsiäinen on suosittu ajankohta. Hotelleista emme löytäneet vapaita perhehuoneita ja laivamatkatkin tuntui kovin arvoikkailta. Lopulta perheiden miehet varasi niin majoituksen ja matkatkin. Tiedottaminen matkasuunnitelmista ei tosin ollut heidän vahvin ala ja niin hieman jännittyneenä kiiratorstaina vielä tiedustelin, että monelta siellä satamasa seuraavana päivänä pitikään olla.

Menomatkalla laiva oli täysi. Itse vietimme suurimmanosan matkasta leikkihuoneesta, jonka Eckerö Line oli mukavasti pienempiä matkustajia ajatellen tehnyt neuvotteluhuonetiloihin. Laivan kiinteä leikkipaikka on pieni nurkkaus kahvilantiloissa ja se ei tälle lapsikatraalle olis riittänytkään.

Tallinnassa olimme puolenpäivän aikoihin ja ennen majoituspaikkalle menoa kävimme syömässä läheisessä kahvillassa.

Kohvik Narva tarjosi leivoksien ja leipomusten lisäksi lounasta. Itse otin kreikkalaisen salaatin, mies seljanka -keiton ja Ukkelille kanaleike. Ukkelin annos oli isoin annoksista, mutta onneksi hän sai apua annoksen syöntiin. Viime kesänä kävimme samalla porukalla Narvassa, joten kahvila yhdisti näitä kahta retkeä hauskasti.

Kun olimme ottaneet huoneiston haltuun ja lapset oli ehtineet hajoittamaan vaatekaapin (se oli jo ennestään rikki, mutta onnistuivat hajoittamaan sen uudelleen) lähdimme vaeltamaan. Local guidet eli armaat puolisomme eivät olleet matkaa täysin loppuun asti miettineet, joten aluksi jouduimme päättämään, että mitä tekisimme.

Päädyimme käymään Balti Jaama Turg ja Telliskiven alueella. Telliskivi oli ennestään tuttu, mutta mieheni ei ollut täällä aiemmin vieraillut.

Pienen ratikka sekoilun ja muutaman kartan katsomisen jälkeen päädyimme - leikkipaikan kautta - Tallinnan rautatieaseman torille( Balti Jaama Turg, Kopli 1). Tämä monitoimitori tarjoaa street food -paikkoja ja pieniä erikoisliikkeitä 300 kauppiaan voimin. Tori on hauska kokonaisuus paikallisille ja matkailijoille.

Ainakin kolmessa kerroksessa toimivalta sisätorilta löysin ylimmästä Vintage -vaateliikkeen, Virolaista käsityötä, antiikkiliikeitä sekä tietenkin pakollista Sadam Market henkistä vaatetusta. Keskimmäinen kerros on omistettu street food -pisteille, liha- ja kasviskauppiaille sekä paikallisolutbaarille. Alimmassa kerroksessa näytti olevan ruokakauppa. Myös torin ulkopuolella on tarjolla myyntipisteitä sekä pienimmille lapsille leikkipiste.

Balti jaam Turg:sta on helppo jatkaa matkaa kohti Telliskiven aluetta. Matkan varrella Depoo joka varmasti tarjoaa hauskoja hetkiä kesämatkaajille.

Telliskiven alueella on tarjolla ravintolaa ja myymälää jos minkälaista, mutta meidän aktiviteetit rajoittui leikkipaikkaan. Itse kävin kuvaamassa alueen graffitteja. Edellisen kerran kävin alueella 2015 ja sen jälkeen seiniä oli koristeltu muutamalla uudella kuvalla.

Telliskiveltä lähtiessä porukkamme jakautui kahteen. Miehet ja lapset lähtivät majapaikkaan hoitamaan ilta-askareita ja nukuttamaan lapset ja perheet äidit sai oman illan. Grazy bailauken sai unohtaa, koska matka- / ja arkiväsymys ei hurjaan bilettelyyn ajanut.

Kävelimme vanhaan kaupunkiin (ainoa kerta tällä reissulla, kun niillä kaduilla asteltiin) ja pistäydyimme Parrot MiniBar:ssa drinkillä. Tämä ravintola oli kohteemme viime kesänä, mutta tuolloin emme saaneet enää pöytää. Nytkin tyydyimme istahtamaan paikassa yhden drinkin ajan.

Majapaikkaan saapuessa lapsukaiset oli unten mailla ja itsekään ei tarvinut unta kovin kauan houkutella.

Lauantaiaamuna Ukkeli herätti meidät perinteisesti viikonloppuaikataulussaan heti kuuden jälkeen. Emme onneksi herättänyt koko taloa - ehkä.

Lauantain ohjelmaan kuului käynti Skywheelsissä. Suuntasimme nelosratikkaan ja sillä T1 Mall of Tallinn -ostoskeskukseen. Ostoskeskus on Tallinnan uusin, joten tämäkin päivä tarjosi jotain uutta Tallinnasta.

Ostoskeskuksen näyttävin vetonaula on Skywheel - maailmanpyörä perinteisemmin - joka on muuttanut Tallinnan profiilia ja on nähtävissä jo laivan lipuessa satamaan. Skywheel on valehtelematta Tallinnan uusi maamerkki. Raitiovaunulinja 4 vie suoraan ostoskeskuksen eteen, joten tätä ei olisi enää helpommaksi voinnut tehdä.

Sky -perhettä kauppakeskuksesta löytyy myös SkyLab ja Super SkyPark, jotka tarjoaa tekemistä koko perheelle. Super SkyPark (jumalattoman iso trampoliinipuisto) houkutteli perheenpienimpiä (ja vähän isompiakin), mutta jätimme siellä käymisen tällä kertaa väliin. Jokaisen Sky -kohteeseen pitää ostaa erillinen lippu ja tällä erää Skywheel riitti.

Meidän perheeltä 15 minuutin Skywheel kierros maksoi 20 € (aikuisten lippu 10 € ja alle 3 vuotiaat ilmaiseksi). Vaikka Ukkeli oli sitä mieltä, että hän ei uskalla Skywheeliin mennä, piti hän kolmesta kierroksesta oikein paljon.

SkyWheel mahdollistaa Tallinnan näkemien aivan uudesta kuvakulmasta ja oli kiva kokemus. Mielestäni kierroksen hinta on sen verran suolainen, että aivan joka kerta ei SkyWheeliin viitsi mennä, mutta onneksi ostoskeskus tarjoaa muutakin.

Lisää kuvateksti

SkyWheel vierailun jälkeen päätimme mennä syömään. Positiiviseksi ongelmaksi koitui tarjonta. Ostoskeskuksen ravintolamaailma sijaitsee neljännessä kerroksessa (samassa missä SkyPark & SkyLab). Myös ykköskerroksessa löytyy pari paikkaa. Hetken pohdinnan jälkeen päädyimme kolmannen kerroksen Restaurant HELK. Ravintola sijaitsee lelukauppojen vieressä ja ulkoapäin näyttää turhan hienolta viedä lapsia. Lähempää katsottuna valkoiset pöytäliinat lisää tätä vaikutelmaa ja Miehet näytti olevan valmiita kieltäytymään tästä ravintolasta. Kävin toisen perheen äidin kanssa katsomassa ruokapaikkaa sisältä ja näkemämme perusteella ei syömään menoa tarvinnut enää kahta kertaa miettiä.

Ravintolasa sijaitsi yksi isoimmista leikkipaikoista, joita muistan nähneeni. Teemana leikkipaikassa on käytetty Lottemaa. Iso metallinen lohikäärme vilkuttelivaloja keskellä ravintolaa ja lapset sai purkaa energiaa ramppaamalla kahden kerroksen väliä ja laskemalla välillä liukumäestä alas. Urutkin välillä raikasi. Todella upea paikka!

Ravintolassa oli lapset huomioitu ei ainoastaan ruokalistan osalta, vaan myös vessatiloissa asia oli huomioitu selkeästi ja ravintolassa oli tilaa.
Vanhemmat sai nauttia isoista ikkunoista aukenevista maisemista ja kyllähän se ruokakin oli hyvää - ei liian fine dining, mutta ei liian hampurilaisketju -tyyiiinkään.

Kun sielu ja ruumis oli ruokittu oli aika sortua materialismiin: shoppailua! Kolmannessa kerroksessa leikkikauppojen lisäksi löytyi kenkäkauppoja. Kenkäkauppoja tulikin koluttua ja muutama pari lähtikin mukaan. Toisessa kerroksessa näytti olevan vaatekauppoja, mutta sinne asti en ainakaan itse koskaan ehtinyt (seuraavan kerran sitten).

Grazyshoppailut päättyi iltapäiväkahveihin. Ja perinteitä kunnioittain vielä yksi kauppa, jossa piti käydä löytyi: Miniso. Itselleni Miniso oli uusi tuttavuus, mutta jo heti kauppakeskukseen tullessa totesin, että tuo on minun näköinen paikka. Jostakin syystä se myös jäi viimeiseksi vierailukohteeksi.

Tämä Japanilainen kauppa myy kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta edulliseen (näennäsesti ainakin) hintaan. Useammassa tuotteessa valmistusmaa näytti olevan Kiina ja kaupasta tuli mieleeni Flying Tiger Copenhagen ja Muji.

Illalla Miehien oli aika ottaa vapaailta (menivät kuuntelemaan punkkia) ja äidit meni lasten kanssa syömään sushia. Ruokapaikaksi valittiin Sushi Plaza ravintolan sijainnin vuoksi. Lauantai-iltana ravintolassa kävi kova kuhina ja kolme alle ala-kouluikäistä antoi oman säpinän tähän menoon.

Ruokaa sai odottaa ja lapset osoittivat kyllästymisen omalla tyylilllään - levottomalla käyttäytymisellä. Ennen kuin ruoka ehti pöytään asti ehdimme vaihtaa istumajärjestyksen uusiksi. Vaikka ruokaa joutu odottamaan ensimmäisellä kierroksella, päädyimme tilaamaan hieman lisää. Minulle ja Ukkelille ensimmäisen kierros riitti, mutta tarjoilijan virheestä johtuen saimme vielä yhden satsin ilmaiseksi. Kun annokset oli tilattu (jälleen) purki lapset hiilaripöhinäitään tanssimalla pöydän vieressä. Meitä äitejä se viihdytti (ehkä jotakuta kauempana istuvaa myös), mutta tanssin aikana ei viereiseen pöytään tullut ketään istumaan - mistähän johtui?

Lopulta ruoka tuli, pääsimme maksamaan ja poistuimme.

Illan päätteeksi lapsukaiset pääsi kylpyammeeseen ja lopulta myös tajusivat nukahtaa.

Kotiin päin suuntasimme sunnuntaina. Paluumatkalla laivalla taisi olla vielä enemmän matkustajia kuin tullessa, mutta pääsimme onnellisesti kotiin.

Pääsiäinen Tallinnassa oli meille ensimmäinen luokkaansa. Kelit oli kohdillaan ja vierailukohteet antoivat uutta kuvakulmaa Tallinnaan. Vaikka Tallinna ei ole ollut minulle sellainen "aina vaan ja uudestaan" -kohde voisin hyvinkin kesälle suunnitella viikonloppuretken menneen matkan perusteella. Vierailukohteiksi valikoituisi silloinkin jotain uuttaa ja erialueelta kuin missä on tottunut liikkumaan.